Żywienie

Dieta bezglutenowa – jak do niej podejść?

Liczba osób, które cierpią na celiakię lub po prostu nie tolerują glutenu, stale wzrasta. Dieta bezglutenowa nie jest jednak łatwa w zastosowaniu. Oprócz wykreślenia z jadłospisu oczywistych produktów zbożowych, musimy uważać również na te, w których glutenu się nie spodziewamy. Mimo iż oferta produktów bezglutenowych wciąż się powiększa, powinniśmy zachować ostrożność przy ich wyborze. Jak wprowadzić dietę w życie, a także jakie produkty, np. makarony bezglutenowe, możemy wybierać i czym tak naprawdę jest gluten? Podpowiadamy!

Gluten, czyli co?

Gluten jest mieszaniną białek roślinnych, które znajdują się w niektórych rodzajach zbóż, np. w pszenicy, życie, jęczmieniu czy owsie. Związek powstaje z połączenia się gluteniny i prolaminy w trakcie wyrabiania ciasta z mąki i wody. Odpowiedzialny jest między innymi za zwięzłość i elastyczność wyrobów piekarniczych. Właśnie za sprawą glutenu pieczywo jest miękkie, puszyste i ma chrupiącą skórkę. Jest także nośnikiem smaku, a bez niego wszelkie produkty z mąki, nie miałyby żadnego aromatu.

W jakich produktach najczęściej spożywamy gluten?

Gluten jest obecny we wszystkich produktach, które powstają przy wykorzystaniu mąki. Są to przede wszystkim różnego rodzaju makarony, pierogi, naleśniki, pieczywo, ciasta, płatki zbożowe, a nawet niektóre kasze (kuskus, manna i jęczmienna). Obecnie gluten w niewielkich ilościach może pojawić się także w pakowanych wędlinach i mięsach, przetworach rybnych, słodyczach (lodach, cukierkach i czekoladach), wyrobach mlecznych (głównie serkach i jogurtach), różnych przyprawach, a nawet w napojach i sosach (typu keczup czy musztarda).

Jakie zamienniki możemy stosować?

W diecie bezglutenowej najważniejsze jest dokładne czytanie etykiet oraz znalezienie bezglutenowych zamienników swoich ulubionych produktów. Obecnie na rynku znajdziemy ogromną ilość makaronów, np. makarony na lasagne bezglutenowe czy nawet gnocchi bezglutenowe. Nie musimy więc rezygnować na przykład z kuchni włoskiej, w której gluten może się wydawać składnikiem większości potraw. Dobrym pomysłem jest także wybór makaronów ryżowych lub gryczanych. Do pieczenia świetnie sprawdzi się mąka kukurydziana, z amarantusa, gryczana albo ryżowa. Kasze i płatki warto zastąpić komosą ryżową, gryką lub tapioką. W sklepach znajdziemy również specjalne sosy, np. keczup bezglutenowy czy przeróżne bezglutenowe kremy do makaronów. Większość produktów, bezpiecznych dla nietolerujących glutenu osób, ma na opakowaniu symbol przekreślonego kłosa.