Żywienie

Glutamina – jak wpływa na nasz organizm i jakie ma zastosowania

Jeśli nie jesteś jeszcze dobrze zapoznany z suplementami diety oraz trybem życia prawdziwego sportowca, który dba o to, aby wszystkie składniki odżywcze były dostarczane w odpowiedniej ilości do organizmu, to na pewno zastanawiasz się, czym jest glutamina. Glutamina znajduje się w postaci wolnej w osoczu oraz w ludzkim szkielecie. Jednak dlaczego jest ważna? Jak ją przyjmować oraz jak wpływa na układy w organizmie człowieka? Odpowiedzi na te pytania znajdziesz w tym artykule.

Czym tak naprawdę jest glutamina?

Jak wcześniej wspomniano, glutamina znajduje się w osoczu oraz szkielecie ludzkim. Jest ona aminokwasem warunkowo niezbędnym. Stanowi budulec białek, które mają niezwykle ważne znaczenie dla narządów. Należy ona do grupy, która potrafi sama się syntezować z innych aminokwasów. 

Na co wpływa glutamina w naszym organizmie?

Glutamina jest ważna w organizmie człowieka, ponieważ spełnia wiele różnych funkcji, które sprawiają, że układy działają poprawnie. Nie tylko utrzymuje odpowiednie pH w organizmie, ale także temperaturę ciała człowieka. Co więcej, bierze udział w wydalaniu amoniaku z organizmu, reguluje ciśnienie tętnicze krwi, a także wspomaga funkcjonowanie układu pokarmowego oraz immunologicznego. Glutamina zapobiega także zakwaszeniu organizmu, poprawia pracę serca i usprawnia pracę mózgu. Dla sportowca ważne jest to, że dzięki glutaminie apetyt na słodycze maleje, a także stymuluje proces budowy białek mięśniowych. Dodatkowo podczas intensywnego treningu dzięki glutaminie wytrzymałość wzrasta, co sprawia, że organizm nie męczy się aż tak szybko. 

Kiedy  w organizmie wzrasta zapotrzebowanie na glutaminę?

Zapotrzebowanie organizmu na glutaminę gwałtownie zwiększa się podczas treningów. Dlatego też jest ona tak ważnym suplementem, dla każdego sportowca, który wytrwale i intensywnie ćwiczy. Podczas takich treningów jej poziom w mięśniach gwałtownie spada, co może spowodować negatywne skutki dla organizmu. Dzięki suplementacji znowu doprowadzisz jej poziom do pierwotnego stanu, a także pomoże w procesie regeneracji. 

W jakich pokarmach szukać glutaminy?

Oczywiście suplementacja jest ważnym punktem w życiu każdego sportowca. Jednak trzeba najpierw zadbać o to, aby potrzebne składniki zdobyć z pokarmów, które konsumujemy. Oznacza to, że należy zacząć od odpowiedniej diety – o której możesz przeczytać tutaj: https://sportodzywki.pl. Najwięcej glutaminy można znaleźć w produktach pochodzenia zwierzęcego, ponieważ zawierają one dużo białek. Co może być dla niektórych zaskoczeniem, niektóre produkty roślinne mogą zawierać także dużą dawką białek, które są tak ważne. Produkty, które spożywać, aby zapobiec niedoborowi glutaminy w organizmie: jaja, wołowina, kukurydza, ryż biały, półtłuste mleko, tofu. 

Jakie jest zapotrzebowanie organizmu na glutaminę?

Mimo że glutamina jest tak ważna w naszym organizmie, nie można jej także nadużywać. Przyjęte jest, że w codziennej diecie powinno się dostarczyć od 3 do 6 gramów glutaminy do organizmu. Oczywiście sprawa wygląda inaczej, kiedy osoba jest sportowcem i intensywnie trenuje, aby utrzymać swoje ciało w dobrej kondycji i dyspozycji. Zalecana dawka to około 2-5 gramów dwa-trzy razy dziennie. Jeśli twoje treningi są naprawdę ciężkie i wyczerpujące to wtedy należy przyjmować 10 gramów glutaminy dwa razy dziennie.

Glutamina i jej efekty uboczne

Glutaminy powinny unikać kobiety karmiące, oraz będące w ciąży. Nie powinni stosować jej także osoby, które cierpią na napady padaczkowe oraz zaburzenia psychiczne. Jeśli chodzi o ilość glutaminy w organizmie, to przy dawkowaniu do 40 gramów dziennie nie zarejestrowano żadnych poważnych efektów ubocznych, które miałyby zły wpływ na organizm człowieka. 

 

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o suplementach diety – kliknij tutaj: https://sportodzywki.pl/suplementy/